E-handel, var står vi?

Läste denna artikel i Dagens Industri på väg hem på flyget från Stockholm förra veckan

Photo-2013-11-07-18-41-56Det skrivs väldigt mycket i tidningarna om ”kriget” mellan El-giganten och Mediamarkt, ett krig som redan skördat offer i form av Expert och Onoff. Det som det däremot inte skrivs så mycket om är de strider som sker inom E-handeln varje dag och som i många lägen har stora likheter med den som sker inom hemelektroniken.

Som ni vet är jag bland annat delägare i ett bolag som sysslar med att ta hand om företags E-handel. Bolaget heter E-detalj och vi arbetar med att hjälpa företag som finns lokalt, ofta i centrumkärnor att hitta en ny försäljningskanal. Ibland stöter våra kunder på konkurrenter i form av Zalando, Brandos, Footwear mfl och det blir en hård strid. Dessa bolag har starka investmentbolag i ryggen och ur ett nationellt marknadsföringsperspektiv är det inte möjligt att konkurrera med deras TV reklamer, Radioreklamer, helsidor i tidningar med mera.

Innebär det då att man inte ska ta striden? Nej, det innebär det inte, anledningen är att E-handeln är ett lysande komplement till era redan befintliga kanaler för försäljning där man kan koppla ihop den fysiska butikens goda service med E-handelns fördelar istället för att fokusera på den konkurrenssituation som finns inom vissa branscher inom E-handeln.

E-handeln har dessutom andra styrkor, bland annat ger den en lysande möjlighet för små start-up bolag att kunna komma igång och att utan större investeringar få igång en försäljningskanal. Ett lysande exempel på ett sådant företag är vår kund Prick13.se som designar, tillverkar och säljer sina unika bäddset och mössor för små och stora barn under sitt eget varumärke och sin egen designlinje.

slide_3Var är då E-handeln på väg? Ja det är svårt att säga, det är mellan 5-10% av all detaljhandel idag som sker via E-handel vilket gör att det är en liten kanal, dock är där en stor tillväxt. Det finns många stora investmentbolag som investerar i shoppar, dock är där väldigt få shoppar som har lönsamhet vilket gör att där kommer komma en utslagning framöver där redan några aktörer redan finns som har förlorat, Brandos är bland annat ett av dem som dock är på väg tillbaka nu efter en rekonstruktion. Det återstår alltså att se vad som händer, men en sak är säker, det är en bransch som har framtiden för sig och har ni tankar på E-handel så tveka inte att ta kontakt med E-detalj (lite smygreklam 🙂 )

 

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s