På väg till Kalmar

Sitter just nu i bilen och är på väg till Kalmar, men ni kan vara lugna jag kör inte utan sitter i baksätet 🙂

Satt igår och funderade på hur olika företag utvecklas efter att jag hade läst om att Ikea hade sålt sin logotyp och sen läste jag en artikel om SAS och hur de faktiskt sålde av sin hotellverksamhet 2006, en verksamhet idag som har 1 miljard högre börsvärde än SAS, var det en korrekt försäljning? Samtidigt som det skrivs om att JC ska ändra sitt butikskoncept, byta namn och fokusera på Jeans……… och vad är då min fundering?

Jo om man har ett företag, vad ska man satsa på och på vilket sett gäller det att utvecklas. Ta JC till exempel, förr hade de 100% fokus på jeans och man kunde utan tvekan gå in där och hitta jeans, men även få hjälp med det hela. Sen valde man att göra en omfokusering och ta in fler kläder och minska ner jeanssortiment för att ta in mer skjortor, linnen och andra kläder, detta samtidigt som flera jeansmärken började fokusera egna butiker. Var detta en rätt satsning vid den tidpunkten eller gapade man efter för mycket? Ja sett i backspegeln var det ingen bra satsning men det är också lätt att vara efterklok. Det imponerande i JC caset är att man nu har haft modet att gå tillbaka till sin kärnverksamhet, en kärnverksamhet som jag tror är rätt väg att gå.

Hur var det då med SAS, gjorde de rätt som sålde av hotellverksamheten för att fokusera på flyget, de gjorde ju faktiskt tvärtemot vad JC gjorde, sålde av sidoverksamheten och fokuserade på sin kärnverksamhet. Där finns ännu inget facit, men faktum kvarstår att SAS har inte gjort vinst på många år medans andra bolag som Norwegian och Sverigeflyg / Braathens går bra. Dock ska man i den analysen ha i åtanke att de inte riktigt har samma förutsättningar med ägarbild, men också en helt annan lönenivå på piloter och personal i kabinen samt en betydligt större administration. Jag tror att om SAS ska lyckas måste de komma överens med fackförbunden och få till en marknadsanpassning av det mesta i deras verksamhet, för SAS är bra att flyga med, men de är omständiga, jag vill inte vara på flygplatsen 40 minuter innan för inrikes när jag på Sverigeflyg räcker med 15 minuter innan, den och andra anpassningar skulle göra SAS enklare att flyga med, samtidigt som de har riktigt bekväma plan (är också ett problem då de inte har bästa kabinfyllnadsfaktorn).

Vad vill jag då komma med ovan resonemang, jo att utveckla ett företag är aldrig enkelt och det man absolut inte får göra är att slå sig till ro, men man måste också göra tillräckligt många provskott med låg total risk för att hitta nya satsningsområden och sen satsa på dem, samtidigt som det är viktigt att företagsledningen verkligen brinner för de områden som de i sin verksamhet.

Nu är jag snart framme vid Kalmar, så nu får jag sluta

Annonser
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s