Rehnska mönstret

Den galnaste veckan på länge har nu börjat. Gjorde ett besök över dagen till Stockholm och han med att träffa 1 stor partner och dess ledningsgrupp, ett riktigt bra möte. Veckan kommer fortsätta med att jag flyger till Stockholm imorgon, sen bil till Borlänge, sen bil till Karlstad för att fortsätta till Örebro, för att komma hem på fredag….

Men nog med mina reseplaner nu utan istället lite om Rehnska Mönstret. Jag fick ju hem en del böcker om Rörstrand förra veckan och jag har tidigare nämnt Rehnska mönstret i ett blogginlägg men gick inte djupare in på det, men med ny fakta i en av böckerna som jag har köpt har jag nu hittat mer.

Mönstret på bilden är från omkring 1750 och designat av Jean Eric Rehn, helt rätt det är han som ligger bakom Rehnska mönstret.

Mönstret komponerades redan på 1740 talet av Jean Eric. Jean Eric föddes 1717 och gick bort 1793. Det Rehnska mönstret var stilbildande i Sverige och blev en tidig signal på Rokokons intåg i Sverige. Inspirationen kommer från naturens asymetriska, levande balans och den präglar dekoren med en bandstav som är omslingrad av böljande bladmotiv, inte helt ovanligt heller är att där är med ett sprucket granatäpple och björnmossa i mitten av dekoren. Mönstrets genialitet ligger också i att det går att bryta upp och dela upp beroende på porslinets design och utformning men det är klart och tydligt att de olika delarna är med i samma servis.

Jean Eric var arkitekt, inredare och grafiker. Han anlitades av flera manufakturkontor för att skapa mönster och modeller för den svenska textilindustrin. Han hade studerat Rokokon i Frankrike och fick sen uppdraget att producera ett porslinsmönster för den blivande kund Adolf Fredrik. Den fösta producerade kända tallriken med mönstret är från 1748. Mönstret blev så populärt att det till och med ”kopierades” och målades i Kina för Ostindiska kompaniet.

Andra dekorer som Jean Eric Rehn ligger bakom är Humle

Han ligger också bakom Nordstjärnan dekoren

Nu ska jag snart gå och lägga mig, ska bara fixa lite mail innan dess……

Detta inlägg publicerades i Uncategorized och märktes , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar