Hinder för tillväxt

Ahrens säger i sitt Rapid Growth concept att 2 av de största hindren för tillväxt är att vilja växa och våga växa.

Jag har funderat mycket på detta och tänkt på om man kan hitta indikatorer på när ett företag är på väg ner för backen istället för uppför backen, med andra ord hur tidigt kan man hitta tecken inne i en organisation på att detta är ett företag som inte kommer klara sig och om inget radikalt görs kommer det vara i konkurs inom en 5-10 års period för man kan ju överleva ganska länge så länge man har koll på likviditeten. Jag är långt ifrån färdig i mina tankar och vem vet en dag kanske det blir en avhandling eller en bok av det, jag börjar onekligen få en hel del material i samlingen 🙂

Om jag tar min grund i resultaträkningen till att börja med, för det är ju i siffrorna man måste hitta de första tecknen, det är ju inte alltid man kommer åt organisationen innifrån.

Jag börjar tro att det ser ut så här under en tidsperiod:

1. Företaget har under en längre tid haft god lönsamhet (sund tillväxt både omsättning och Vinstmässigt)

2. Vinsten börjar falla i företaget och går ner och stabileraser sig runt 0 under 2-3 år, alternativt en stor dipp direkt för att sen stabilisera sig runt 0,- under 1-2 år. Här ser man också att aktieutdelningen finns kvar i 1-2 år för man tror ju på tillväxt och att göra likadant som man har gjort tidigare. Mot slutet av denna fas blir det ingen utdelning.

I Steg 2 är det nästan alltid däremot ökad tillväxt på omsättning då man har styrt om hela organisationen till att sälja mer, då får man in mer pengar och då kommer vinsten.

3. Verkligheten hinner ikapp, reserver är upplösta och företaget kan inte längre hålla uppe ett 0,- resultat, istället börjar man agera väldigt inåt. Om inte kundklagomål har kommit innan så kommer de nu. Här ser man ofta att företaget backar ganska rejält under 1-2 år, snabba ledningsbyten, kanske nya ägare, betalningsanmärkningar mot företaget och oftast slutar det med en rekonstruktion eller att bolaget säljs ofta baserat på att man har ett fortsatt starkt varumärke.

Ovan är än så länge en förenklad bild av min teori och jag jobbar ständigt med att försöka bevisa den, men i synnerhet hitta lägen där man kan identifiera den så tidigt som möjligt och kunna hjälpa dessa företag att istället för att ta steget vidare till fas 3, vända det hela i fas 2 och få ledningen/ägarna att inse problemet och att drastiska åtgärder måste göras.

Detta var en liten utläggning av mina tankar så här på morgonen och sådant som min hjärna arbetar med 🙂

Detta inlägg publicerades i entreprenörskap, Personlig utveckling och märktes , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar