Idag har jag haft 2 möten som bägge 2 har handlat om samma sak, inte som agenda men bägge mötena fick en utveckling just på grund av en benämning som jag vill kalla hemmablindhet
Vad menar jag då med det? Jo tänk er att ni går in i en affär och fram till fruktdisken, där ser ni att det hänger helt fel skylt och den har hängt så i flera veckor (du kommer ihåg det för du har retat dig på det sen första gången du såg det). När du frågar expediten i affären så säger den ”ohhh tack för hjälpen, den har jag inte sett” och du tänker då att det måste vara en ren lögn av den personen.
Men, det finns faktiskt en ganska stor sannolikhet att den inte har sett det trots att den har sett den och det är just för att man har blivit hemmablind för just den skylten. Vad kan detta då få för konsekvenser om man tittar in på det som ett företagande?
Jo det är faktiskt ett ganska vanligt problem, som kan te sig i allt från marknadsföring till personers utveckling eller att personer inte mår bra om du t ex är ledare. Det innebär inte att du inte bryr dig utan det innebär bara att du är så van att se det att du faktiskt har satt det som en normalnivå. På många företag kan du se det på skitiga flaggor på flaggstänger, du kan se det på trasiga skyltar, skitigt i lokalen etc… det som är hygienfaktorer för ett välmående företag. Det är oftast saker som endast kräver ett beslut från ledaren och inte har så stor kostnadspåverkan men då man inte ser det för man är hemmablind så blir det inte gjort.
Hur gör man då för att undvika att hamna i läget med hemmablindhet? Jo det enklaste och samtidigt svåraste är att fråga och lyssna på svaret. Fråga besökaren du får dit, ta en familjemedlem till ditt företag, fråga din personal, ja fråga vem som helst som du tror talar sanning om vad är deras känsla och syn när de kommer till ditt företag. Ta sen till informationen och tacka för den. Gör inte som väldigt många osäkra ledare gör och börja försvara dig, för då dödar feedbacken i framtiden, utan som sagt var välj att tacka.
När du känner att du fått en högre normallinje på just hemmablindhet, upprätta tillsammans med en närstående en checklista som du själv går igenom en gång per kvarttal. Det visar sig nämligen om du har en checklista som t ex säger kontrollera flaggornas hälsa så gör det faktiskt att din hemmablindhet släpper när du utför kontrollerna på checklistan.
Jag är övertygad att som företagsledare och i synnerhet i en hög position måste du ha ett öppet sinne och faktiskt acceptera att du som ledare blir hemmablind på såväl enkla saker som flaggorna, men också på personers agerande, ditt erbjudande, din organisation etc. Något som en extern person ser ganska fort och har du tur berättar för dig men i de flesta fall tar de bara med sig tankarna och det kan då till och med påverka om de rekommenderar dig till andra. Detta för att affärer och rekommendationer görs på känslor inte på konkret fakta, precis som all försäljning görs.