Introvert, extrovert eller ambivert

Igår läste jag ut denna fantastiske bok av Linus Jonkman, Introvert, den tysta revolutionen

front

Boken är hyllad och kritikeromskriven och visst är den bra och tänkvärd. Den kan vara lite glorifierande mot just introversion, men å andra sidan är det ju den den föreskriver sig att vara och den är verkligen eftertänksam och med automatik när man läser den analyserar man alla i sin omgivning inklusive sig själv.

I slutet på boken är där ett test där man kan testa om man är introvert, extrovert eller ambivert. Jag har gjort ett större sådant test för några år sedan i samband med en coachingutbildning där man skulle lära känna sig själv och det testet bestod då av flera 100 frågor och intervju så jag var ganska säker på var detta testet skulle placera mig. Det fanns 5 olika kategorier som placerade en i en skala från extremt extrovert till extremt introvert och sen i mitten var Ambivert. Så här beskrivs de extrema positionerna i boken.

extrovert introvert ambivertTestet gick till som så att man hade 57 frågor där man skulle svara ja eller nej och sen skulle man summera ihop hur många a och b man hade och subtrahera dem från varandra och man fick då ett värde. Så vad tror ni att jag blev då?

Jo jag fick +1 poäng, dvs Ambivert, något som även mitt andra test visade så det verkar som om detta enkla test fungerar i alla fall lite 🙂

Nu ska det bli dags att äta lite av höstgrytan som innehåller de kantarellerna som jag var ute och plockade tillsammans med min Mountainbike nu i eftermiddags.

Det här inlägget postades i Personlig utveckling och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

