Försäljning 2014

Jag har sysslat med försäljning i över 15 år och sett hur försäljning har ändrats under alla dessa år. Detta är en intressant reflektion då många som idag predikar om just försäljning tar sin utgångspunkt i hur det fungerade i början på 2000 talet och inte tar hänsyn till utvecklingen som har skett de senaste åren.

0ad2cc9a-3046-11e4-9dab-22000a9ab58d-original

Det som har hänt det senaste året är att ditt varumärke/företagsnamn har fått en mycket större betydelse då företagets värderingar är en del av de beslutsprocesser som kunden har när man väljer en leverantör.

Den klassiska modellen med att jobba med sitt varumärke är att man jobbar mycket med reklam utåt, fyller det med värde och värderingar och på det viset skapar känslor runt sitt varumärke.

Men intåget av sociala medier, bloggar, ratingsiter med mera har allvarligt och snabbt förändrat hela bilden av detta inom försäljning. Genom att hantera dessa medier rätt, se till att man har inte bara nöjda kunder utan supernöjda kunder så har man en helt nya kanaler som fyller ert varumärke med värde och på det viset kan man skippa till exempel kalla samtal och faktiskt få kunderna att komma till dig.

Detta ställer dock helt nya utmaningar på er organisation då det inte längre bara blir en säljorganisation som på ett tydligt sätt jobbar med att ta in nya kunder utan leverans, ekonomi, hr etc har ett mycket större ansvar då det är kunder som är mycket nöjda och får en leverans som är utöver vad förväntningarna är som i nästa steg kommer vara era ambassadörer.

Det är med andra ord i dagens lättkommunicerade värld inte en organisation som kan ansvara för försäljningen inom företaget utan all försäljning inom företaget måste vara något som man gör tillsammans alla avdelningar och i synnerhet ha fokus på en nöjd kund och att faktiskt det där lilla extra som man gör och som kan ha en indirekt kostnad på 30 minuter extra faktiskt gör att du i andra sidan kan spara 100ggr den tiden eller kostnaden genom att slippa syssla med något av det dyraste som finns inom ett företag, nämligen nykundsbearbetning.

Nej, det är dags nu att alla organisation lägger mer fokus på att göra om sina kunder till ambassadörer och låter kunderna hjälpa till att skaffa nya kunder via rekommendationer istället för att jobba med kalla samtal där man försöka fylla företaget med värde.

Annonser
Det här inlägget postades i entreprenörskap och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s