Jaga visionen

Dagligen stöter jag på företagare som när jag frågar dem vad deras mål är att de ska göra xxxxxxxkr på bottenraden i år, då brukar jag fråga vad är det långsiktiga målet varpå det ofta blir ganska svävande svar varpå jag frågar vilken vision de har med sitt företagande och sitt ägande och den frågan blir det ofta inget svar på eller så är svaret den vision som de har satt i bolaget.

När sen diskussionen dyker in på hur man i vardagen arbetar för att leda mot visionen får jag högtflygande planer och strategitänk. I det läget brukar jag ställa ett antal jordnära frågor om situationer som de ofta borde uppleva och frågar om hur de som ledare agerar på sådana situationer blir svaren desto mer intressanta. Det som händer då är att man helt tappar visionen och förflyttar sig som ledare ner till ett kortsiktigt måltänk där det viktigaste är att lösa problemet som i nästan alla lägen jag frågar är av nice karaktär
istället för need karaktär.

20140827-232835-84515348.jpg

Vad är det då som gör att man som ledare halkar in i denna fälla? Först och främst ska jag nämna att detta är ett beteende som är vanligast i företag som har haft en långsam tillväxt under många är och alltid med lönsamhet. Lite andra observationer runt detta är att beteendet är vanligare bland förvaltare än bland entreprenörer och vanligare bland unga ledare än seniorare ledare.

Anledningen då att det är en såpass vanlig förekommande fälla bland de som passar in ovan? Den största anledningen enligt mig är rädsla, man är helt enkelt rädd för att göra fel, vilket leder till att man tappar det långsiktiga fokuset och lägger all tid på att alla i organisationen som man ansvarar för ska göra rätt från början och att det är dåligt att göra fel. Varför dessa individer tycker det är fel att göra fel är både kulturellt och ett tecken på bristande erfarenhet som ledare som leder mot en vision och ett långsiktigt mål, utan istället kommer de från operativa roller tidigare med ganska direkt kopplade mål, som en säljroll eller en teamleaderroll där målen var väldigt personliga och ofta kopplade direkt till den individuella insatsen istället för företagets insatser.

Som ni märker är det en komplex fråga och jag halkar ganska ofta in på den men anledningen är att just detta problemet stöter jag på dagligen i alla mina möten med olika företag och organisationer och är ofta en rejäl bromskloss om man vill vara en snabbväxare eller genomföra nödvändiga förändringar för att vända en negativ utveckling. Men som sagt var, om man ligger med en stabil tillväxt på 5-10% per år är oftast inte ovan något problem utan då är det frågor man bör jobba med. Allt handlar om hur visionen och ägardirektivet är utformat. Det är också då viktigt att välja nyckelroller i företaget utifrån ägardirektivet och visionen mer än erfarenhet i bolaget eller lång och trogen tjänst.

Annonser
Det här inlägget postades i entreprenörskap, ledarskap och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s