Det är ju ingen hemlighet att jag sitter som delägare i ett E-handels bolag som heter E-detalj. Vår affärside är tydlig och enkel. Vi ska erbjuda E-handel till företag som har behov av en ny försäljningskanal men inte har kunskap eller intresse att hantera den försäljningskanalar. Kort sagt vi tar hand om e-handel till företag, inte bara levererar en plattform.
En av sakerna som har varit vår ledstjärna länge är enkelheten. Det ska vara enkelt att handla på nätet likaså ska det vara enkelt att samarbeta med oss och vår affärsmodell ska vara enkel samt riskfri.
Varför skriver jag då detta? Jo för att som sagt var vi har som målsättning att förenkla vardagen för människor och det lägger vi ner mycket tid och pengar i att göra.
Nu imorse var jag inne och beställde en Parmesanost från samma företag som jag alltid har gjort senaste åren men nu har de bytt plattform till en ny e-handelsplattform (det är inte E-detalj som levererat den 🙂 ). Den nya plattformen de har tagit in har blivit så teknisk och komplex att handla via att det tog mig som ändå är i ehandelsbranschen 10 minuter att slutföra en order, vilket jag inte tycker är en acceptabel nivå på en ehandel.
Det mest irriterande i hela shoppen var att jag var tvungen att ha ett konto på Paypal för att ens kunna betala, jaha men om jag inte vill ha ett konto där, hur gör jag då? Hade det inte varit för att deras Parmesanost är såpass unik och jag inte kan få tag på den någon annanstans hade jag helt enkelt inte handlat hos dem, och hade det varit en vara som hade funnits på fler sidor, hade jag utan tvekan bytt direkt.
Jag tänker här nere bjuda på 3 enkla tips för hur du optimerar din e-handel för att maximera antalet ordrar som leder till att man genomför hela köpet:
- Kräv inte inloggning för att kunna handla på din site
- Kräv inte inloggning i ett externt betalsystem för att kunna handla
- Erbjud fakturering (i synnerhet om du säljer i Sverige)