jaha…….

Måndag morgon och för många så är det den ångestfyllda dagen efter semestern och för många säljare är det dessutom starten på höstens och vinterns aktiviteter. Jag har senaste dagarna i olika mailgrupper, tidningar osv läst olika tips på hur man minskar ångesten med att komma tillbaka, och är det inte ångesttips så är det tips på hur man snabb kommer igång på jobbet igen. Ett av de tipsen är det som är nedan, ett tips på hur man snabbt kommer igång igen:

Screen Shot 2014-08-11 at 07.28.46Vet inte riktigt vad syftet är att skicka ut ett mail som innehåller ovan, antagligen reklam för det säljcoachingföretaget det kommer via. Men det är då det blir lite roligt enligt mig….. Om du kommer tillbaka från semestern och direkt behöver sätta dig med din ToDo lista för att t ex boka kundbesök har du inte gjort saker och ting ordentligt.

Mitt tips är om du ska ha en flygande säljstart, förberedelse….. Innan du gå på semester, boka in de kundbesök som du ska ha direkt när du kommer tillbaka så du kommer igång direkt. De flesta gör inte det vilket innebär att du som säljare har redan träffat kunden när dina konkurrenter får tag på han/henne. Dessutom är det ju som så att kunden också kommer tillbaka från semestern och med största sannolikhet inte kommer svara i telefon för att boka möte de första dagarna vilket gör det till en onödigt ond spiral 🙂

Så ovan tips som jag fick i mailen, slänger jag åt skogen och istället gläds jag åt att min säljkår minsann är väl förberedda och där behövs ingen ToDo lista för att träffa kunder, för de mötena är redan bokade 🙂

Det här inlägget postades i entreprenörskap och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

