Nöjda medarbetare

Där är väll ingen idag som ifrågasätter vikten av att ha nöjda medarbetare på företaget, i alla fall inte inom företag som är i tjänstesektorn, där är faktiskt personalen företagets främsta resurs

79b4f9b0-064f-11e4-9b51-12313b0ef1fc-originalTrots detta är det så vanligt att jag träffar på människor som inte är nöjda hos sina arbetsgivare och när jag frågar dem om det hela så är första svaret att de får för lite betalt och ja betalningen är viktig, för ingen jobbar gratis.

Det intressanta sker när jag ställer nästa fråga och det är, vilken lön de vill ha och de ger mig en summa varpå mitt svar då blir: ”så om du får summan xxxxx kommer du då trivas och vara nöjd på ditt jobb?”

Gissa om svaret blir ja eller nej? Ja i de flesta fall blir det nej, för då är det 10 andra saker som är fel som måste rättas till för att man ska trivas.

Då kommer min nästa fråga: ”så om din arbetsgivare skulle ändra de 10 sakerna men inte din lön, skulle du då trivas? ”

Detta leder oftast till att svaret blir Ja, det skulle jag nog göra, men lite löneförhöjning hade varit kul att få som ett bevis på uppskattningen?

Och där kommer man ofta in på pudelns kärna, handlar det inte väldigt ofta om att man som medarbetare vill känna sig behövd, få bekräftelse, både monetärt men också lika mycket från sin chef, omgivning osv. Detta är något som min erfarenhet säger att vi är riktigt dåliga på i Sverige, vi påtalar hellre brister än ger beröm och skulle vi ge beröm så är det inte helt ovanligt att det kommer i form av: ”Det gjorde du jättebra, snygg jobbat, Men nästa gång kan du ju göra det såhär istället”. I min värld är det inte beröm, det är negativ kritik där man använder en härskarteknik för att förminska resultatet.

Jag tror att väldigt många företag hade haft väldigt mycket att tjäna på att utbilda sina ledare på att faktiskt se sin personal som något viktigt och att de ska ha så kul på jobbet som möjligt istället för att se dem som en belastning.

Annonser
Det här inlägget postades i ledarskap och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s