Har hunnit med att ha ett PU samtal med en av mina säljare idag och sen även ha ett kvällsmöte med en riktigt senior och erfaren företagsledare där det verkligen var idebollande men också riktigt bra utmaningar av mina tankar, riktigt kul, och den avslutades kvällen med en middag på lilla torg i Malmö 🙂
Dagens möten och diskussioner har fått mig att tänka på vad man prioriterar i vardagen men också att ha pratat med andra människor som är i företag som växer eller förändras. Om du träffar en person som är i ett företag i förändring passa på att fråga dem om det ges möjlighet den viktiga frågan……. ”vad är dina 5 högst prioriterade aktiviteter just nu?
Varför är den frågan så intressant? Jo för att jag kan nästan garantera att på första plats om det inte är en erfaren förändringsarbetare eller förändringsledare kommer du få ett svar som är ett internt process eller rutin svar och jag skulle vara mycket förvånad om mer än 2 punkter direkt handlade om kunder, erbjudandet och sådant som skapar direkt värde för kunder.
Varför är det så? I de flesta fall är det ett bevis på att man inte strukturerar sin vardag och sina projekt vilket leder till att man springer på det som är närmast en i vardagen och det är oftast inte kunderna utan dina närmaste kollegorna, chefer och medarbetare. Då de oftast har en direkt kontakt med dig i vardagen och även fysiskt på kontoret får de också en högre prioritet än kunderna. Den frågan man då kan ställa sig är om ex ledare som reser mycket är bättre på att fokusera på kunderna och tyvärr är mitt svar på den frågan att så är faktiskt min erfarenhet, anledningen är enligt min teori att de är bättre på att delegera och dessutom genom inte vara närvarande fysiskt gör det svårt för dem att lätt ta ägandeskap över andras problem via den kända och ödesdigra metodiken ”det går ju fortare om jag gör det själv” för ett faktum kvarstår att de företag som prioriterar kunden som nummer 1 i praktiken också är de vinnande företagen.