En fundering runt kommunikation…..

Nu är jag äntligen klar med allt runt deklarationer, bokslut och allt annat och det är nu inlämnat, nu är inte nästa runda förrän till sommaren 🙂

Photo-2014-04-29-21-47-12

En annan fundering som jag har haft ikväll är detta runt kommunikation. Hur många gånger i din vardag får du meddelande, har samtal etc till dig som du tolkar på ett vis? När du sen pratar med avsändaren om det, får du svaret ”det var inte det jag menade”…….

Jag tror detta händer alla och på bägge hållen dessutom, men varför händer det? Det är nog absolut vanligast att detta sker med E-post och jag tror där att det händer varje dag för alla (nästa i alla fall). Min teori är att man blir blind på sin egen skrift, man skriver ner saker som de hörs i huvudet, många gånger utan att läsa igenom det när man skickar det, och om man mot förmodan läser igenom det, så har man ju sin sinnesbild när man läser det och tolkar det därefter.

Jag vill ta ett exempel som jag brukar använda när jag pratar med människor om detta. Ta uttalandet ”klockan är 4a (16.00)”

Ovan mening är ganska enkel och beroende på hur du är i sinnestämning kan du tolka den som:

– jaha klockan är redan 4a, dags att gå hem 🙂
– Det vet jag väll, är jag sen eller?
– sluta hacka på mig, jag vet att det skulle varit klart till kl 3. etc etc….

Det är lätt att säga att jag tar det ur sitt sammanhang och det gör jag, jag generaliserar dessutom, men detta sker verkligen varje dag, kanske inte i en sån enkel mening men i mer komplexa meningar. Om du dessutom lägger på auktoritära personligheter, hierarki osv blir det ännu värre.

Ett annat exempel är att en hög chef på ett företag säger till en person som är längre ner i hierarkin ”jag tycker det vore en bra ide att vi ska köpa kaffe från Zoegas istället för Löfbergs Lila”. Om vi tittar på den texten med fakta så är det enda han/hon säger att personens åsikt är att Zoegas kaffe enligt personen i fråga borde köpas istället för Löfbergs Lila, den bakomliggande orsaken vet vi inte. Men och där är ett stort men…. personen som uttalar sin åsikt har en hierarkisk makt över den andra, och beroende på hur den som lyssnar uppfattar företaget, sin egen chef osv kan detta mycket väl tolkas som en order och det köps in Zoegas istället för Ll. Men om någon sen skulle fråga chefen om varför har vi bytt kaffe så vet han/hon inte det för personen har ju endast uttryckt en åsikt, däremot om frågan går till den som bytte, så är det för att chefen befallde honom/henne.

Jag ser detta ganska ofta i min vardag och det är ett stort problem, just hur hierarki men också andra maktfaktorer hjälper till att tolka det som är åsikter till direkt ordrar och beslut.

Då kan man undra, vem som gör fel? Ja ingen gör fel, däremot är det alltid sändaren av ett budskap som har ansvaret för att mottagaren uppfattar det på rätt vis, det ansvaret kan aldrig läggas över på mottagaren, fast det gör väldigt många gånger i vardagen.

Det här inlägget postades i Personlig utveckling och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

