Kulturbyggande

Läste ett blogg inlägg idag på en amerikansk blogg rörande att bygga en företagskultur. Det finns många teorier runt just kulturbyggande och hur man ska gå till väga, själv är jag nog tveksam till om det finns ett rätt eller fel, däremot är jag övertygad om att en kultur byggs genom ledarna och med gott föredöme.

En annan sak runt kulturbyggande som jag är övertygad om är att den rätta kulturen visar sig endast när man inte är på plats, eller med andra ord: företagskulturen är vad dina anställda gör när du inte är där.
Detta är en intressant tanke, för jag vet inge hur många gånger jag har hört hur viktigt det är att jag är nära min personal för att kontrollera och följa upp dem, men om en kultur är vad de gör när jag inte är där, så hur skapar jag genom att vara närvarande en kultur och förtroende om anledningen till att jag är där är att övervaka? Nej istället tror jag på närvaro, men närvaro behöver inte vara fysisk utan närvaro kan också vara att lämna ifred, men finnas där när det behövs och bry sig om vad som skapas, inte var och hur man skapar det.

20140415-224151.jpg
För det är lite som det står ovan, att jag ska behandla mina anställda på samma vis som jag vill att de ska behandla kunder, öppet, ärligt med förtroende men också med förväntningar och samma gäller i långsiktiga kundrelationer.

Det här inlägget postades i entreprenörskap, ledarskap och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

