Mentorskap

Denna veckan har nog varit den veckan denna månaden som jag har fått mest kunskap på väldigt länge och i synnerhet lärt känna mig själv ännu djupare.

Idag var det dags för min sista utbildningsdag i Connect Skånes Mentorutbildning och det var en fantastiskt rolig dag, men samtidigt utmattande då mycket runt just coaching och mentorskap handlar om att i dialog med gruppen lära känna sig själv och hur man genom sina egna åsikter kan påverka andra, något som verkligen inte är tillåtet som mentor med ett coachande förhållningssätt.

Photo-2014-03-27-22-13-00Vad har jag då lärt mig om mig själv… massor, verkligen massor men inget som jag tänker avslöja här 🙂 Men det som verkligen är det viktigaste är att jag tror att jag har kommit underfund med vad som driver mig och vad som ger mig mina kickar och det var inte det som jag trodde det var, nämligen lösa problem. Jag är väldigt duktig om jag får säga det själv på att lösa problem men jag har insett den senaste månaden att den kicken som jag får genom att lösa problem kan jag också få på ett betydligt bättre sätt, som hjälper fler och dessutom gör min vardag enklare. En annan sak också som jag upptäckte idag under ett coachande samtal är att jag inte tycker om möten och diskussioner som inte leder någonstans, ibland blir man tvungen att ta sådana samtal men det jag insåg idag är att det är en energitjuv för mig, medans samtal som leder framåt (oavsett vad det är) är energiskapande för mig.

Nu är det nog slutskrivet för ikväll, jag måste verkligen samla mina tankar nu och reflektera över dagen innan jag ska gå och lägga mig.

Det här inlägget postades i Personlig utveckling och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

