Detta med kunden i fokus har alltid intresserat mig. Hur många gånger har man inte som kund upplevt att man bemöts av ett företag som att man som kund inte förstår och får känslan att denna leverantören, butiken eller vad det nu kan vara har mer fokus på att det ska se bra ut internt än att det ska se bra ut externt.
Ett ganska vanligt vis att aktivera sig och känna sig mer externa och kundfokuserade är att man genomför kundundersökningar, om ni ställer er själva frågan hur många undersökningar ni får per år där ni ombeds bedömma leverantören, blir det nog ett ganska intressant svar?
Jag besvarar gärna sådana undersökningar, men lika ofta ställer jag frågor tillbaka för att förstå vad de vill jag ska besvara och en sådan fråga fick jag igår från Länsförsäkringar
Det intressanta i just detta mailet är att jag 2014 blir ombed att bedömma en skada på en bil som jag ägde 2011 och än intressantare, de hänvisar inte ens till vilken bil det är (jag bytte bil 2011 så det kan ha varit 1 av 3 bilar).
Min vana trogen och som god konsument/kund mailade jag tillbaka och frågade om de kunde specificera och det gjorde jag nästan direkt jag fick det och är det någonstans jag kan känna man ska ha fokus på är det när kunder har frågor om ens kundundersökning men nu 24 timmar senare har jag inte fått något svar. Då kan man tycka att jag kanske är lite smågnällig som klagar på att de inte återkopplat på 24 timmar runt en sådan här fråga, men sanningen är att jag bryr mig inte om ifall de återkopplar på det mailet eller inte. Däremot tycker jag inte det är god kundservice att skicka ut en kundundersökning där de ber mig bedömma något som inträffade för 3 år sen, för de begär att jag ska offra min tid för dem men de har inte den respekten för min tid att de kan ge mig tillräcklig information.
Hur går andras tankar när det gäller kundundersökningar, varför gör ni dem? Vad vill ni ha för resultat? Jag är nyfiken i frågan 🙂