Jag har ju arbetat med försäljning i många år och en sak som jag är ambivalent runt är just kundplanering, eller kontoplanering som det också kallas. Det handlar om att göra en kundplan, där man som säljare kartlägger kunden, möjligheter, swot analys med mera och dokumenterar ner det.
Jag är inte emot att göra det egentligen då det verkligen gäller att känna både sina fiender, sina kunder och sina tilltänkta vänner, däremot är jag emot det klassiska att dokumentera detta i långa romaner som sen ska lämnas till säljchefen för att det ska finnas en plan att utvärdera mot.
De som då är nära mig och läser detta, vet då också att jag just nu håller på att sätta en struktur för kundplanering och det naturliga är då att tänka hur tänker han nu?
Jo det är den klassiska säljkundplaneringen som jag är emot som hamnar i långa romaner och som sen ska sluta som ett riktmärke på hur just den kunden ska hanteras. Det jag däremot inte är emot är när man gör en kundplanering på bolagsnivå, blandar in samtliga avdelningar och tar fokus på kundens upplevelse av oss som leverantör på alla nivåer. Relationer, leveranser, försäljning osv…. Det som gör att jag inte är emot det är för att det blir en gemensam plan med fokus på hur kunder ska bli mer nöjda och kunden ska uppleva företaget som en enhet.
Jag vill göra alla uppmärksamma på att ovan är mina tankar, lite utopiska kanske och det är helt klart att den klassiska försäljningskundplanen också behövs i organisationer vid vissa tillfällen mot vissa mål, men jag tycker man ska bredda blicken en hel del och se om man kan nå ett större mål.