Posten på nätet

Det finns saker jag verkligen inte förstår. Många av dem är kopplade till E-ahndel och försäljning, kan ju vara för att det är där jag tillbringar mycket tid 🙂

En av de mest oförstående sakerna är Posten, skulle säga svenska postverket men nu för tiden heter det PostNord och är ett Danskt-Svenskt samarbete. Om man idag går in på postens hemsida så möts man av att man enkelt kan skicka brev genom att köpa sina frakt via nätet. Observera att detta gäller brev där man i normalfallet klistrar på frimärken. Om jag har ett brev som väger under 2 kg kan jag skicka det som just brev och skulle jag gå till min lokala butik som har posttjänster och köpa frimärken för att klistra på dem kostar det mig 84,- för ett skrymmande paket på mellan 1-2 kg. Om jag däremot ska skicka exakt samma paket/brev via postens hemsida där jag mata in alla fakta om brevet (vikt, höjd etc), betala med kort, skriva ut fraktlapp och klistra på och sen gå till samma inlämningsställe där jag hade köpt mina frimärken kostar det mig 89,- istället för 84,- Nu frågar jag mig vad är logiken, jag gör mer arbete, underlättar Postens arbete och ska betala mer?
Ska tilläggas också att samma logik finns om jag ska skicka paket med postens pakettjänst.

posten2_18430750Posten har nog ganska mycket havererat, det är tur att konkurrenter som Schenker, Bring och andra tar fram lite nytänkande i branschen. Observera att det är inte postens priser jag tycker är löjliga utan deras affärlogik 🙂

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Posten på nätet

  1. Hej,
    Jag såg dina frågor gällande brev upp till 2kg och vill hjälpa till.
    När man skickar brev (upp till 2kg) inom Sverige så finns det några val som går att se på Skicka Guiden: http://skicka.posten.se/Skicka/Pages/pickService.aspx
    Om man skickar med frimärken så kostar det 78kr för Ekonomibrev och 84kr för 1:a klassbrev.
    Vår tjänst Brev Skicka Lätt 2kg kostar 89kr och prisskillnaden beror på att man får spårbarhet med ett kollinummer (försändelse ID) och då ingår även inlämnings- och mottagningsbekräftelse till avsändaren (via e-post) och mottagaren (via sms/e-post). Det är även möjligt att skicka med en förfrankerad grön påse som går att köpa hos postombud eller på posten.se där Påse L kostar 69kr och Påse XL kostar 85kr.
    Jag hoppas att det besvarade dina frågor och hälsar dig en trevlig dag.
    Om du har fler frågor gällande Skicka Direkt så kan du ringa vår Digitala Kundservice vardagar mellan kl.08-18 på 0771 37 10 15 (knappval 1).
    Med vänlig hälsning
    Erik, Posten Kundservice

Kommentera

