Idag har jag suttit mycket med partnerfrågor och leverantörer, bland annat haft ett möte med en tilltänkt partner till IXX.
Vad är då skillnaden mellan att jobba med en partner eller en leverantör? I de flesta fall är det bara ord, i synnerhet i it-branschen där partner ofta används som uttryck för leverantörer men utan att mena att det är något speciellt som ligger bakom och man i nästa steg behandlar den man kallar partner för leverantör och hela tiden försöker få ut så mycket som möjligt från leverantören.
Men, det finns faktiskt ett annat sätt som i de flesta fall ger mycket långsiktigas vinst och avkastning än att försöka få så bra pris hela tiden från leverantören och det är att bli partners. Vad är då skillnaden mot ett väl fungerande partnerskap i förhållande till kund – leverantörsförhållande?
Ja det största är att man har en ömsesidig respekt för att bägge parter måste vara lönsamma på lång sikt, detta är liksom grunden i ett fungerande partnerskap. Andra viktiga komponenter som är bra att ha för att tillsammans nå långsiktig lönsamhet är:
– klara regler från början, ex när är det ok att konkurrera exempelvis
– ett bra partneravtal som reglerar ekonomiska förehavande men också syfte
– en gemensam affärsplan som har verklighetsförankring
– löpande avstämning och justering av affärsplanen
– kundmappning, vilka kunder kan vi hjälpa varandra med
– leadsutbyte och hur ska det ekonomiskt regleras ex med kickbacks
Ovan är några av de punkter som jag brukar sätta som måsten för att nå ett fungerande partnersamarbete. Nu utgår mycket av ovan från just it-branschen, men vi tillämpar det också fullt ut i E-Detalj och är du intresserad av att bli partner till oss där så tveka inte att kontakta oss, vi har saker som intresserar de flesta som verkar inom b2b