Piska eller morötter?

Dags att få tillbaka lite rutiner i livet igen, så idag var klockan ställd på 06.15 och jag gick upp utan att Snooza, precis som det ska vara, lite beta av mail nu, sen frukost och sen en runda till kontoret………

Ramlade över denna bilden (eller snarare texten) under nyårshelgen

Photo 2013-12-31 11 46 20Föll direkt för bilden, inte för att det är några nyheter, men den är intressant. Många gånger som ledare sittar man själv och irriterar sig över att ens egen personal och kollegor protesterar, klagar, gnäller osv och tycker det är otroligt hur mycket tid man kan lägga på att klaga….. men är det egentligen ett klagomål och om det är det varför bemödar sig denna personen att klaga?

Svaret är lika enkelt som det är svårt, i de flesta fall är det som så att det är personen i fråga som bryr sig, och bryr den sig lite, nej den bryr sig faktiskt ganska mycket. Den bryr sig om situationen, sen kan situationen vara att det är en förändring för ens egen vardag man är ute efter och man kanske till och med är frustrerad, men situationen kan också vara att man bryr sig om företaget och är orolig för det, vilken inriktning det har, påverkan av ett beslut osv….

Det som är viktigt som ledare är att försöka sätta sig in i situationen och förstå varför personen uttrycker så starka känslor för något, är det som så att den är frustrerad över en situation? Är det som så att man är orolig för vägen framåt? Är det som så att man just nu bara har lite för mycket och det är ett stressymptom? ja anledningarna kan vara hur många som helst, men det viktigaste är att faktiskt ta sig tid att lyssna, kanske inte lösa men försöka förstå…..

För att jag kan lova en sak, och det är att när personen ifråga till slut blir för trött och uppgiven över att inte bli lyssnad på så inträder nästa fas, och i bästa fall tar personen tag i situationen själv för sin egen skull och faktiskt får till stånd en förändring…. i företagslivet är det oftast att personen slutar och det kanske är just den förändringen som behövdes just då……… Men i värsta fall så tar inte personen kontroll över situationen utan istället bara ger upp, och när du har en anställd, kollega som bara ger upp då har man ett stort problem i företaget, för uppgivenhet smittar nämligen och det smittar fort. För den uppgivna personen har slutat bry sig om en förändring utan vill helt plötsligt bara visa för övriga att den har gett upp och om det är en person med stort socialt nätverk kan det påverka bolaget både i smått och stort, både innanför och utanför väggarna.

Dagens värt att tänka på är utan tvekan, var glad över personer som engagerar sig för om de ger upp så blir det en mycket svårare väg framåt…….

Detta inlägg publicerades i Uncategorized och märktes , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s