Visste ni detta?

Idag har varit en vansinnigt hektiskt dag, har varit många möten runt budget och diskussioner runt budgetar men också en dragning runt frontline teknik från HP som verkligen gjorde ett bra jobb och hela kvällen har ägnats åt administration både för Borgmans Antikt och E-Detalj, men nu är jag hyfsat ikapp med adminarbetet.

Vet ni förresten hur Ikea sparade 371420 Euro genom en liten förändring i en produkt?

Jo Ikea kortade veken på sina värmeljus med 2 millimeter. Genom att göra denna kortning sparade Ikea vekar motsvarande en sträcka mellan Madrid och Stockholm ToR. Men det var inte detta som genererade den stora besparingen. Det som gjorde att man gjorde detta var att man ville kunna göra om sina värmeljuspåsar till 4kantiga paket som plastades in och genom att göra detta tog de mindre plats på en Europall. Tidigare fick man plats med 252 värmeljuspaket (med 100 ljust i varje) på en pall, men efter att ha skapat det som 4kantiga paket fick man plats med 360 paket på en pall vilket i sig innabär att Ikea behöver frakta på ett år 43340 färre Europallar med värmeljus.

IKEA-Campaign-by-AUGE-HQ-031

Jag tycker det är intressant att läsa detta om Ikea då det tyder på att man dagligen gör produktförbättringar men det visar också hur en produktförbättring både kan spara miljön och man kan tjäna pengar på det vilket jag är övertygad om är framtiden för många företag och affärsideer.

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s