Har skrivit förr om hur viktigt det är med en nöjd kund och hur mycket av det som beror på hur man kommunicerar med en kund. Idag fick jag en påminnelsefaktura till Borgmans Antikt på flera fakturor som vår serverleverantör har skickat till oss som vi har bestidigt skriftligen
Där är verkligen något speciellt med en postitlapp som man fäster på fakturan och där uttrycker sin åsikt samtidigt som man daterar lappen. Så nu är frågan är jag en nöjd kund med hur de har hanterat mig? Svaret är nog ganska självklart och det är nej….. varför då inte?
1. Om jag får en faktura som är felaktig och sen bestrider den förväntar jag mig att få någon respons tillbaka och inte efter 5 månader få en påminnelsefaktura med en postitlapp.
2. När jag månaden efter måste bestrida 2 fakturor till från samma leverantör och då även bestrider den första fakturan igen och fortfarande inte får någon feedback.
3. När jag efter 5 månader får en påminnelsefaktura där någon har skrivit på en postitlapp hur man anser att man har rätt och jag har fel, trots att ingen ens har brytt sig om vad jag har att säga.
Rörande just denna leverantören skulle jag kunna ha 10 saker till minst som visar på hur man inte tar hand om sin kund. Observera att ingen av de saker som jag är missnöjd med är leveransen utan allt hanterar hur de sysslar med kommunikation, återkoppling osv….
Jag anser att det absolut viktigaste för att man ska ha en nöjd kund är att kommunicera med dem och i synnerhet lyssna samtidigt som man lägger tid och kraft på att återkomma i tid och ge svar på de frågor som kunden har. Innebär detta då att kunden alltid ska ha rätt? Nej absolut inte…. att göra affärer är ett förtroende mellan 2 parter och alla affärer som ska ha nöjda kunder bygger på ett ömsesidigt förtroende och i alla sådana tillfällen är det viktigt att man kan vara öppen och ha en dialog samtidigt som det i dessa fall är lika viktigt att man även kan framföra kritik, men göra det på ett konstruktivt vis.
Nu återstår det att se om jag kommer få en förklaring från leverantören på hur de förklarar fakturorna, fick ju inget förra gången, men klart nu kommer jag inte ge mig eftersom de hotar med inkasso.