Prognoser, siffror och resultaträkningar

Märker att just nu är det mycket mindre antikviteter och design än vanligt i bloggen, och anledningen är ganska enkelt, för närvarande är den delen nerprioriterat i min vardag vilket påverkar de bitarna. Det mesta av min arbetstid går åt till IXX, E-detalj och lite andra småprojekt som kan bli spännande i framtiden.

Idag har det varit mycket fokus på siffror, säljprognoser och resultaträkningar

Screen Shot 2013-09-11 at 11.15.58 PMSom utbildad ekonom har jag en viss läggning för och gillar att sitta och läsa prognoser och resultaträkningar. På något vis (och detta kommer att låta flummigt) blir det som en bild i mitt huvud av verksamheten där varje kostnads och intäktspost blir till en eller flera händelser, dessa händelser går sen att effektivisera eller multiplicera för att nå ett ökat resultat. Det finns egentligen bara 2 sätt att öka ett resultat eller vinst, vilket är grunderna i väldigt mycket:
1. Öka intäkterna i snabbare takt än kostnaderna ökar2. Minska kostnaderna i större volym än intäkterna minskar

Detta kan verka logiskt, men tyvärr är det lättare att skriva än att göra, och det finns flera bevis på det, titta bara på lyxfällan på TV så ser man exempel på det. Ett annat exempel är alla böcker som ges ut nu, där man egentligen har tagit företagsekonomisk logik och anpassar till privatekonomin. Dock har allt som skrivs grunden i de 2 principerna ovan.

Ska försöka slappa lite på soffan nu, innan jag ska gå och lägga mig, imorgon blir det att hämta min älskade frus nya bil och sen tillbringa en halv dag i prognos och budgetmöte 🙂

Annonser
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s