Jag har hintat om det länge och även nämnt namnet E-detalj någon gång i bloggen, men låt mig nu berätta lite mer om projektet som jag gick in i som passiv delägare i november förra året och där jag nu kommer bli mer aktiv i augusti i samband med att jag lämnar mitt arbete på Atea och börjar mitt nya arbete på IXX IT-partner.
E-detalj är ett bolag som har sin grund i en ide som kom fram på en lunch mellan mig och en av de övriga delägarna och den iden är att hjälpa företag att starta upp e-handel.
Idag finns det många butiker i synnerhet i centrumkärnorna som upplever en konkurrens från externhandel i form av köpcentrum som har längre öppettider och mer besökare än vad cityhandeln har. Cityhandeln har alltså behov av att kunna möte kunderna på nya marknader och via nya kanaler och en sådan kanal är ehandeln.
Problemet blir då att de ehandelsplattformar som finns idag är byggda tekniskt och dessutom är de dyra i investeringskostnader, samt kräver mycket teknisk kompetens från användaren (butiken). Vad E-detalj har utvecklat är en teknisk plattform som inte kräver någon teknisk kompetens att hantera samt att E-detalj sköter uppstart, alla funktioner ingår, underhåll, annonsering etc. Kort sagt E-detalj tar hand om allt det som rör teknik, google, sökmotoroptimering etc… så att E-detaljs kund kan ägna sig åt varor, sin butik, försäljning, ja helt enkelt allt som inte är teknik.
Det som gör E-detalj unika förutom själva de tjänster som utförs är att det inte är några fasta avgifter utan allt som finns är en transaktionsavgift som man betalar på varje genomfört köp, på detta viset blir det riskfritt och säljer man inget så betalar man inget, samtidigt som detta gör att E-detalj gör allt som finns för att öka kundens försäljning, genom google annonsering, SEO (sökmotoroptimering), rådgivning, nya funktioner etc… en win/win situation.
Men inte nog med det, det som vi kom fram till var att vi ska sikta på en win/win/win situation som innebär att fokus även finns på välgörenhet, något som visar sig i 2 delar hos E-detalj. Del 1 är att alla välgörenhetsorganisation som har behov av en E-shopslösning får detta gratis hos oss, precis som vilken annan kund som helst, men utan att behöva betala. Del 2 är att en del av E-detaljs vinst varje månad skänks till de välgörenhetsorganisation som har en shop hos E-detalj. På detta viset nås en Win/win/win.
Detta är i korta drag vad E-detalj sysslar med och vi har märkt att efterfrågan på detta är stort och om någon är intresserad av detta, så tveka inte att kontakta mig, eller varför inte att besöka vår hemsida på www.edetalj.se
Detta var allt för nu……….