Kundbemötande

Godmorgon, idag tog jag sovmorgon och sov ända till 7.30 var ett tag sen sist. Det var en mycket trevlig kväll igår med mycket skratt och glädje 🙂

I förrgår skrev jag om en restaurang i Helsingborg där en av mina anställda säljare hade köpt ett presentkort och nu tänkte jag fortsätta på den historien och visa ett exempel på både en företagsledare med konstiga tankar om personalvård men även ett skrämmande exempel på hur man bemöter kunder.

Bakgrunden är att min säljare köpte ett presentkort till en vän och kollega och skulle ha det skickat direkt hem till vännen. Problemet kom tydligen genom att personen i fråga använde sin arbetsmailadress istället för sin privata mailadress och detta ledde då till att fakturan och presentkortet skickades till företaget istället för till de 2 personerna som skulle ha det varpå en mailväxling inleddes och efter mycket om och men löste det sig med detta mailet som jag ska visa nu:

Lite kommentarer till ovan (går att klicka på bilden för att få tydligare text).

Som arbetsgivare kan jag verkligen inte ha några åsikter år 2012 på att min personal uträttar mindre ärenden på arbetstid då vi också ställer väldigt höga krav på våra anställda i forma av att ta ansvar och ställa upp. Det är skrämmande att läsa om hur den ansvariga för denna restaurang verkar hantera sin personal om de gör något av privat karaktär på arbetet, undrar om det även gäller att ha privata tankar i huvudet…..

Som ägare av en detaljhandel kan jag också tycka det är väldigt konstigt att man drar slutsatser på mailadressen och faktiskt inte läser både mottagaradress och faktureringsadress i en beställning. Det fick mycket synpunkter att läsa ut ur ovan, men det som absolut är på gränsen till komik är punkten: ”du fick väll en ny faktura?” Det är väll mest i säljarens intresse att fakturera och dessutom fakturera rätt.

Jag hoppas verkligen att detta är ett företag som ändrar sin kundhantering och att mottagaren av presentkortet inte bemöts på samma vis som den som köpte presentkortet för då är det en skam mot alla trevliga och bra restaurang ägare.

Medvetet har jag inte med några namn i detta blogginlägget för jag vill det ska vara ett exempel på hur man inte ska behandla kunder, om ni är intresserad av namnet på restaurangen finns det i några dagar gammalt inlägg.

Nu blir det att starta upp lite reklamkampanjer och jobba undan lite mail och tanken var att träna också, men det känns just nu lite avlägset 🙂

 

Annonser
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s