Hur man inte bedriver försäljning och kundvård.

Idag har varit en dag då jag har irriterat mig på flera av mina leverantörer, att de inte kan göra som jag beställer, att de inte kan återkoppla och faktiskt jobba för våra gemensamma intresse istället för att endast tänka på sitt personliga intresse, fast det innebär att deras arbetsgivare förlorar pengar, är det mer viktigt att det är enkelt för dem än att de faktiskt ska göra sitt jobb.

Låt mig ta ett exempel, jag ringde en resebyrå igår för jag var tvungen att beställa en Stockholms flygbiljett på måndag och satt i bilen så jag kunde inte göra det själv. Jag berättade vilken tid, vilket bolag och vad biljetten kostade samt att den skulle vara fullt ombokningsbar eftersom jag inte vet när mitt möte slutar……. vad gör de då? Jo först så bokar de inte direkt via flygbolaget utan går via en partner då biljetten dessutom blir dyrare och de bokar sen en biljett som är ombokningsbar mot avgift. Alltså jag ska betala mer och få mindre än ifall de hade kontaktat rätt bolag från början. Deras motivation var att de ville spara mig arvodet för bokningen som hade blivit högre om de hade gjort som jag velat, låter ju hur bra som helst förutom att de inte kan matematik och totalsumman hade fortfarande varit lägre än vad det blev i det valet som de själv valde.

Ja jag vet att jag är lite gnällig nu, de ville ju väl, ja och det ville de, men det finns lägen då man inte ska försöka göra saker bättre, och om man vill det kan man inte ringa först och kolla med kunden? Resultatet nu blev att jag inte accepterade deras bokning, de tappade hela affären och jag bokade det själv via webben istället idag, då det fanns biljetter kvar.

Vad kan vi då lära oss av detta…. Jo att kundvård kräver en enorm fingertoppskänsla att känna av när kunden är intresserad av att få andra vinklingar men också att känna av när kunden behöver tjänsten för att man redan vet vad man vill ha, men tid är pengar.

Jag har fler exempel idag, t ex pratade jag med en säljare som ringde mig från en leverantör som jag hyr personal ifrån och ville veta hur vi kunde göra affärer i Stockholm (gör inte affärer med dem där). Jag talar om för honom att jag inte är intresserad förrän de har löst sina problem som jag har i en annan leverans och hans svar är att det är ju inte i Stockholm, det hanterar någon annan och sen fortsatte han att tjata om att jag skulle ge honom en chans…. om vi nu ska fortsätta om vad man ska lära sig av det, så är det något som är det absolut viktigaste inom försäljning: Att lyssna skapar förtroende om man vill bygga upp en relation.

Har länge funderat på att skriva en bok rörande försäljning och hur man coachar personal till att bli bättre säljare. Det finns massor med böcker i ämnet, men i de flesta fall så är poängen i böckerna att chefen ska kunna allt och styra sina medarbetare genom mål, inte genom att motivera och coacha vilket i alla lägen ger bättre resultat

Jag försöker själv i alla lägen vara ärlig mot mina kunder, för ärligheten lönar sig i längden, både när man har rätt och fel. Jag vill uppmana alla kunder som är missnöjda med hur vi hanterar kunderna eller om det är en affär som du inte är nöjd med. Det är av misstagen i våra liv som vi lär oss bli bättre.

Nu är det dags att gå och lägga mig för 2 dagar i Stockholm, flyget går kl 07.15 imorgon bitti.

Godnatt

Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s